בניית תוכנית עסקית בקלות

אם היינו יכולים להקים לא מעט מצביאים ונשיאים גדולים, ככל הנראה הם היו מספרים לנו כי רוב התוכניות שהתגשמו ובפרט אלו שאנו נהנים מהם כיום, הגיעו עם תכנון מדוקדק ומדויק לפרטי פרטים. נכון שכל מדינה, תאגיד ועסק צריכים לאלתר מידי פעם, אבל מאחורי כל אלתור צריך להיות "סט ערכים" או הלך רוח המוביל את העסק והמדינה אל עבר היעד שהוצב עוד בתחילה. בכל הקשור לניהול של עסק ובנייה שלו מאפס, מומלץ מאוד לבנות תוכנית עסקית כזו שתתאים לממדיו של העסק, לסקטור ממנו הוא מגיע ולתרגם את הייצור והעשייה לכדי מזומנים.

בניית תוכנית עסקית – שלבים ראשונים

את השלבים הראשונים מומלץ מאוד לעשות עוד לפני הקמה של העסק, מכיוון שהשלבים הללו יעזרו להתפתחות של העסק בהמשך. ראשית יש להבין את המוצר שאנו בטוחים כי הוא חידוש אל העולם, להבין את המגרעות שלו היתרונות שלו וכיצד ניתן יהיה לשפר אותו בעתיד(אם בכלל). הדבר השני הוא להכיר את כמות הכסף אותה נבקש להשקיע, כך נוכל להתנהל גם בימים הראשונים בהם עוד לא נבחין ברווחים אלא רק בהוצאות. הדבר השלישי הוא הכרת הסקטור שהמוצר שלו הולך להתחרות בו, בין אם המצאנו במבה חדשה בטעם פירותי או עדשות מגע ייחודיות. כך נוכל להבין את הכוחות הפועלים בשוק, לדעת עד כמה שניתן כיצד לפעול אל מול וכיצד להתכונן לתחרות הקרובה.

אילו תוכניות יש

תוכנית עסקית יכולה להתמקד בהקמה וניהול השוטף של העסק, אך יכולה גם להתפרס על פני כמה מישורים שונים. אחד מהם יהיה תוכנית עסקית לשיווק, האם בעלי העסק מכירים ופועלים בכל פלטפורמות השיווק האפשריות? האם השיווק נכלל בתקציב ההוצאות של העסק? שאלות אלו קריטיות מאוד לא רק להמשך הפעילות של העסק, אלא גם להתנהלות שוטפת ובריאה. התוכנית השנייה יכולה לעסוק בייצור ולוגיסטיקה
ובכך לצמצם עד כמה שניתן את הנתונים השונים, להבין היכן ניתן לייעל את שרשרת הייצור ובמידת הצורך להחליף ספק או מכונה מייצרת. בין כל התוכניות הללו עומד דבר אחד ברור, הרצון של בעל העסק להצליח ולכן מומלץ להכיר את התוכניות השונות, להתאים אותן אל הסקטור המתאים ולהצליח.