הביקוש אחר אדמות ושטח מחייה בישראל רק הולך וגדל בשנים האחרונות, אפשר לומר כי קצב הריבוי הטבעי הינו חלק משמעותי בביקוש הגדל, אבל גם רצונם של תושבי ישראל לחיות באזורים המרכזיים בישראל מלבים את הביקוש. ממשלת ישראל מצידה מציעה מספר פתרונות שונים על מנת לצמצם עד כמה שניתן את הביקוש, כחלק מארסנל הפתרונות היא כמובן התוכנית להתחדשות עירונית. התוכנית שכוללת כמה סוגי פרויקטים שונים, אמורה לשנות את פנייה לקראת שנת 2022 ולצד התוכניות כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי שאמורות להשתנות או להתבטל לחלוטין, ריכזנו את השינויים המשמעותיים לקראת התוכנית המדוברת בשוק הנדל"ן. לטובת הכתבה נעזרנו במומחים של התחדשות עירונית יוסי אברהמי.

סיום תמ"א 38

אחת התוכניות העיקריות בהתחדשות עירונית ואולי הפופולרית מבין הפרויקטים השונים שהיא מציעה, זה הוא כמובן פרויקט "תמ"א 38" ותמ"א 38/2". סוגי פרויקטים אלו בבסיסים אמורים לחזק מבנים ישנים שאינם עומדים בסטנדרטים שונים של בטיחות ולרבות של רעידות אדמה, שכן מריבת מדינת ישראל מיושבת באזור השבר סורי אפריקאי ותנודות שונות יכולות להשפיע על לא מעט מבנים בישראל. אך בכדי להפוך את הפרויקט גם לכדאי, נוספו אליו מגוון רחב של פטורים והיתרים שונים על מנת שגם הקבלנים וגם הדיירים יוכלו להנות מהפרויקט הזה מלבד חיזוק המבנה. כך נוצר מצב שלא מעט פרויקטים אכן חיזקו את תשתיות הבניינים אבל התמקדו באזורים מרכזיים ו"משתלמים" יותר כמו תל אביב, רמת גן וחיפה.

סיום תוכנית אחת והחלפה באחרת

תוכנית התמ"א איננה מסתיימת בהבלחה אחת, אלא קיבלה הארכה מהשרה שקד עד לנובמבר האחרון מה שהביא גם לעליה קטנה במספר הפרויקטים הללו. עם זאת התוכנית שאמורה להחליף אותה, אמורה להעניק גם לרשויות המקומיות, לתושבים וליזמים יותר מרחב פעולה ו"סינון" על פי החלטות  הוועדה המקומית ולאו דווקא מהרשויות הארציות. החלטה שכזו תאפשר "זרימה" מהירה בין אגפי התכנון המקומיים ועם מנדט גדול יותר לרשויות המקומיות, יתאפשר גם מענק היתרי בנייה בצורה מהירה באופן משמעותי ובכך לתת מענה גבוהה יותר וזמין יותר עבור שטחי מגורי, גם עבור התושבים המקומיים וגם עבור התושבים העתידיים.