מה נחשב לחריגות בנייה?

על מנת לשמור על אופי הבנייה המקומי, ישנם מתווי בנייה שונים אשר אמורים להסדיר את אופי הבנייה בכל אזור בין אם מדובר בערים הגדולות, מושבים ואפילו קיבוצים שונים. מתווים אלו מאפשרים לא רק לשמור על עיצוב אחד בין שלל אזורי בנייה(אזורי מסחר, בתי מגורים ועוד) אלא גם לשמור כי בית של משפחה אחת לא "יכנס" אל בית מגורים אחר וכו. בחלק מהמקרים בנייה שלא בוצעה על פי היתרי הבנייה או תוכנית בניין עיר הרלוונטי לאזור, עלול להיחשב כחריגות בנייה ולהוביל לשורה של סנקציות לרבות גם מאסר בפועל.

מה נכלל בהגדרה של חריגות בנייה?

תחת ההגדרה של חריגות בנייה ניתן למצוא לא מעט סוגי בנייה הנכללים בהגדרה זו, הראשונות שבהן אלו יהיו אלו השימושים שבשטח או הנכס שלנו. לשם המחשה שטח המיועד לשימוש מסחרי ובמקום זאת נעשה בו שימוש חקלאי או מאידך שימוש בבית מגורים פרטי והפיכתו לגן ילדים. לצד אופי השימוש גם השימוש בזכויות הבנייה, החל מבניית מחסן, סגירת חללים ועד אל הוספת תקרות ושימוש בשטחים שאינם תחת זכויות הנכס. אך בכל הקשור לחריגות בנייה "קלות" הן יכללו בניית גדר, הפעלת עסק ללא היתר, סגירת מרפסת ועוד. חשוב לזכור כי התייחסות לחריגות בנייה על ידי הרשויות המקומיות עלול לגרור לא רק אל צוי הריסה אלא לכלול גם תשלומי קנסות נוספים.

מה נבדוק לפני בנייה ורכישת דירה?

במרבית העיריות והרשויות המקומיות לאחר מכירה של נכס ואכלוסו על ידי דיירים חדשים, תתבצע בדיקה מטעם הרשות על מנת לוודא כי לא קיימות חריגות בנייה בנכס. עם זאת בעת רכישה לכנס מומלץ להכיר לא רק בטופסי בעלות או טאבו, לצידן מומלץ גם להכיר את זכויות הבנייה שקיימות בנכס זה, בין אם מותר לבנות בו מרפסת חדשה ועד ליכולת להגדיל את הנכס בחדר חדש. לצד זאת אם נבקש לבנות על נס כשכבר שייך לנו, מומלץ לעשות זאת בצורה מסודרת על ידי בקשה מהרשות המקומית שתכלול תוכנית בניין עיר ומסמכים נוספים, דרכם ניתן יהיה לתכנן את הבנייה לשנו על פי זכויות הבנייה או לקבל אישור מהוועדה לתכנון במידת הצורך.